Články
Africké umenie Tlačiť E-mail
 V Afrike sa v priebehu tisícročí menia klimatické podmienky, čo sa prejavuje rozširovaním Sahary a ústupom kultúr do prijateľnejších existenčných podmienok. Prišlo tak k prirodzenému rozdeleniu kontinentu na severnú časť ( ovplyvnenú Európou a Áziou ) a južnú časť, vyvíjajúcu sa pomerne izolovane. Asi tak by sa dali  charakterizovať podmienky pre rozvoj umenia a remesiel na území tak rozsiahlom ako je Afrika. 

Najväčší rozvoj originálnej africkej kultúry je sústredený do západnej časti, ale i východná časť mala bohaté kultúrne zázemie ako dokazujú exponáty rôznych múzeí z druhej polovice 19. storočia. Tieto pochádzajú vo veľkej miere z ciest legendárneho českého cestovateľa Emila Holuba. V Česku sú exponáty sústredené  Náprstkovom múzeu v Prahe, niektoré kusy sú vo Viedni, Mníchove, Berlíne, Paríži a Leningrade. Africké rezbárstvo reprezentujú hlavne menšie sochy, sošky a rituálne masky. Sochy sú spravidla zhotovované z jedného kusu dreva valcovitého tvaru. U sošiek je cítiť trojrozmerné vnímanie tvaru, čo poukazuje na to, že umelec nepoužíval dvojrozmernú štúdiu, ale intuitívne rezal priamo do materiálu. Pri stvárňovaní využíval silné zvýraznenie určitých partií tela, vrátane fyzických nedostatkov zobrazovanej osoby. Nie sú výnimočné ani otvory v hlave a bruchu, kde sa vkladal popol zomretých, prípadne rituálne zmesi. Materiálom k výrobe boli tvrdé i mäkké dreviny prípadne slonovina. K výzdobe bola použitá farba, kožušiny, kov a sošky často krát nesú náznaky skarifikácie ( jazvenia ). Pohľad na umenie Afriky je celkom iný u európana a iný u domorodca. My, európania môžeme posudzovať práce skôr z tej materiálnejšej stránky, pričom nám pravdepodobne navždy zostane utajené poslanie ktoré im bolo dané tvorcom a kmeňovými tradíciami. Tu by bolo hádam vhodné zdôraniť, že najmä rituálne predmety boli zhotovované pre účel a ak ten pominul, predmet stratil význam (v našom ponímaní hodnôt – cenu). Ak je reč o cene, tak aj samotné africké umenie bolo v minulosti nedocenené, Európa a Amerika v podstate považovala za umenie len pozostatky starovekých severoafrických civilizácií, zbytok Afriky bol skôr chápaný ako zdroj surovín a lacnej pracovnej sily (otrokov). Výtvarná hodnota v širšom význame začína byť vnímaná až koncom devätnásteho storočia a v dvadsiatom storočí dochádza ku komerčnému vývozu do celého sveta. V dôsledku tohto smerovania dochádza dokonca k zakladaniu plantáží na produkciu drevín, farbenie drevín ( imitácia ebenu ) a pod. Napriek tomu je africká tvorba veľmi žiadaná, a to nielen v tradičnej podobe, ale prispôsobená aj vkusu turistov či exportných firiem. Ťažko povedať či európske, alebo americké meradlo životných hodnôt zvíťazí v boji s tradíciami, no zatiaľ má výroba svoje charakteristické čaro, i keď plastové flaše, továrenské výrobky, a iné civilizačné dôležitosti sú súčasťou domácností aj dielní. Rezbárske dielne takmer pod holým nebom sú pre nás európanov niečím nezvyklým, ale má to iste aj svoje výhody....

Na obrázkoch sú rezbári a rezbárska dielňa v Keni. Ak by vás zaujímalo čím je povrchovo upravené drevo, nuž v ruke drží majster krém na topánky…

 

 

 
svetelsky-oltar-1.jpg
  rez-module-bottom
orlik

Odber noviniek

REZBÁRSTVO.SK

Rezbárstvo.sk je portál, kde nájdete  informácie o nástrojoch, materiáli podujatiach a autoroch. Nedajte sa zmiasť názvom portálu, pretože okrem rezbárstva  sú tu užitočné informácie z viacerých oblastí. V krátkom čase pribudnú nové funkcie v profiloch registrovaných, kde môžete umiestniť svoje videá, fotografie a iné zaujímavosti a to celkom zadarmo. Registrácia trvá len pár minút.

    Pripravujeme

    · Arbortech Mini Grinder
    · Rukoväte dlát
    · Ako sa brúsia dláta
    · Lup, na aký sa nezabudne

 


 

 

Vydáva

A-studio Andrej Irša
Posledná atualizácia: 23. novembra 2018
Vychádza nepravidelne

 

ISSN 1338-3728






 

 

drotaria