Výtvarnícke lišty a reťaze |
![]() |
![]() |
Prvé výrobky tohto druhu sa k nám dostali v roku 2006. V tomto roku nemecká firma GRUBE (pre nás podstatné, že aj vo svojom rakúskom zastúpení) ponúkala nie len lišty (kanadské Cannon - pozor, kliknutím započnete sťahovanie katalógu vo formáte PDF 7,17 MB - a austrálske GB - Titanium Carver ), ale aj reťaze a iný doplnkový materiál. Vydala dokonca špeciálny katalóg s užitočnými informáciami. Tento počin postačoval na etablovanie výrobkov v Európe, treba však zdôrazniť, že to neplatilo pre bývalé krajiny východného bloku - teda aj nás. Dôvodom nebol nezáujem o výrobok, ale absolútna neznalosť uvedeného sortimentu na strane predajcov a z toho plynúca neschopnosť poskytnutia nutných doplnkových informácií. Výhoda výtvarníckej lišty tkvie v extrémne malom priemere hlavice Približne o rok neskôr firmy na základe dopytu zaradili síce tento sortiment do svojej ponuky, avšak k dispozícii nebol ihneď, ale až po objednaní, nezriedka až dvojmesačnou, dokonca trojmesačnou čakacou dobou. Výrobky boli predávané bez upozornenia, že pri malom priemere hlavice (cca 17 - 24 mm) je nutné skosenie zadnej hrany rezného zuba , aby reťaz išla do záberu práve hrotom, ktorý je hlavnou výhodou špeciálnych výtvarníckych líšt, alebo je treba používať špeciálne reťaze, ktoré takéto úpravu majú priamo z výroby... So stúpajúcim záujmom o uvedené výrobky zaradila aj firma STIHL do svojho výrobného programu výtvarnícke lišty a reťaze, dokonca aj novú verziu píly STIHL MS 192 T určenej pre stromovú chirurgiu, s pridanou zadnou rukoväťou a označením MS 192 C-E, Carving. Táto píla sa stala reprezentantom nového smeru ("Carvingsägen - Für filigrane Konturen und schwierige Schnitte","Carving chain saws - For demanding wood carvers"...). V našich podmienkach začal byť o tieto výrobky záujem, avšak paradoxne v ponuke českého zastúpenia spoločnosti STIHL začali tieto výrobky postupne miznúť z predaja. Taktiež doplnkový sortiment ktorý bol v katalógovej ponuke ešte v roku 2009, v katalógu na rok 2010 nenájdeme. V záujme spotrebiteľov som si vyžiadal informácie (najprv telefonicky a potom mailom) od zastúpenia firmy STIHL v ČR a ponúkol som možnosť spolupráce pri komunikácii s cieľovou skupinou. Prišla odpoveď, ktorá hovorí celkom jednoznačne o "záujme" riešenia problémov:
Paradoxom však je, že výrobky STIHL nakupujem prevažne v ČR a mám výrazné pochybnosti, či slovenské zastúpenie fimy STIHL, rieši "obchodné a marketingové aktivity" českého trhu. Okrem toho, jasne som uviedol, že nie som len spotrebiteľom, ale aj publicistom a informácie neslúžia len mne, ale aj ostatným zákazníkom vrátane spotrebiteľov v ČR. V telefonickom rozhovore asi dva týžne predtým, mi bolo povedané, že komunikáciu so zákazníkmi vykonáva v autorizovanej predajni školený predajca, ktorý kvalifikovane poradí, takže firma nepotrebuje akúkoľvek formu spolupráce. Na otázku, či by nebolo predsa len lepšie stretnutie v rozsahu cca jednej hodiny v sídle firmy (kde som mal záujem prísť v termíne konania akcie Silva Regina na Výstavisku v Brne) mi bolo oznámené, že na uvedenú jednu hodinu v tolerancii niekoľkých možných dní sa čas nenájde... Vo firme SEAL Strážnice spol. sr.o som sa teda informoval o predmete záujmu. Bohužiaľ, informácie ktoré som požadoval mi nebol predajca schopný podať s odvolaním na nutnosť komunikácie priamo so zastúpením firmy STIHL v ČR, takže tu máme vzájomné odkazovanie jednej zložky na druhú. Ďalej mi bolo povedané, že školenia firmy STIHL sú pre predajcov povinné a prebiehajú v Brne - Modřiciach jeden krát v roku - v januári. Avšak informácie ktoré som mal k dispozícii boli pre predajcu novinkou a predmetom školenia neboli... Za zmienku možno stojí aj to, že asi 5 km od predajne SEAL v Strážnici je v Bzenci - Přívozu Střední škola lesnická a rybářská . Táto škola má v ponuke aj smer "Uměleckořemeslné zpracování dřeva (82-51-L/02)" a odoberá tovar (a samozrejme aj informácie o výrobkoch) práve z tejto predajne. Keďže niektoré informácie k dispozícii nie sú, nedostanú sa ani k budúcim profesionálnym spotrebiteľom...
Nezostáva teda nič iné, ako hľadať informácie iným spôsobom. Na oficiálnej stránke českého zastúpenia firmy STIHL je možné stiahnuť si produktový katalóg. Už táto pomerne jednoduchá vec narazila na malý problém. Na oficiálnej stránke STIHL v ČR je táto informácia: "Po vyplnění e-mailu Vám bude umožněno stáhnout si aktuální ceník produktů STIHL a VIKING ve formátu PDF. TATO MOŽNOST SE NETÝKÁ ZAHRANIČNÍCH ZÁJEMCŮ". Ako som zistil, firma využíva detekciu lokality na základe dodávateľa internetu. Keďže bývam v tesnom susedstve s ČR a mám aj českého dodávateľa internetových služieb, katalóg mi bol predsa len zaslaný (cez slovenského poskytovateľa internetu sa Vám to nepodarí). Vyjadrenie zo dňa 12. apríla 2010 / 8:01 znelo:
Pekná služba, avšak v uvedenom cenníku nie sú vôbec uvedené ceny výtvarníckych reťazí a výtvarníckych líšt, presnejšie, nie len výtvarníckych, ale žiadnych (firma teda ponúka píly, ku ktorým si nemôže zákazník vybrať aj príslušné doplnky)... Takže ani touto cestou sa mi nepodarilo získať relevantné informácie.
Obrázky zobrazujú "jadro problému" ktorý neznalosť problematiky prináša - klasická reťaz (bez úpravy) nie je z princípu vôbec vhodná
Špeciálna reťaz, (či aspoň vhodne upravená) má už potrebné vlastnosti a zákazník môže naplno využiť potenciál výbavy
Špeciálne lišty sú na špecifické práce vhodnejšie aj z dôvodu menšieho rizika spätného vrhu
Som presvedčený, že som vyvinul dostatočnú aktivitu (dovolím si tvrdiť že nadpriemernú) so záujmom na získaní potrebných informácií pre nie len pre seba, ale aj iných zákazníkov. Prešiel som tým, čím prejde ktorýkoľvek iný zákazník, avšak s výhodou, že veľmi presne viem čo žiadam a čo môže dodávateľ (v prípade záujmu) bez problémov dodať. Tento záujem však nebol korunovaný úspechom a to aj po upozornení, že "reprezentatívne stanoviská" budú zverejnené a následne bude podaný podnet na ČOI. Nemám záujem na "poškodzovaní dobrého mena" spoločnosti. Ak však nie je čo zlepšovať a všetko je pre zástupcov renomovanej spoločnosti vlastne v úplnom poriadku, tak s týmto tvrdením rozhodne nemôžem na základe uvedeného súhlasiť. Dovoľujem si vysloviť názor, že tvrdenia českého zastúpenia spoločnosti STIHL o kvalite informácií v "kamenných predajniach" a u "autorizovaných školených predajcov" sú na základe osobnej skúsenosti nepravdivé. Problém identifikujem u vedenia spoločnosti, nie u koncových predajcov, ktorí sa snažili v rámci svojich možností informácie podať, boli v tomto smere ústretoví a mali záujem o spätnú väzbu ktorú (na rozdiel od vedenia spoločnosti) uvítali.
Predaj výrobkov STIHL na Slovensku je taktiež monitorovaný, avšak v záujme objektivity informácií firma dostane pred zverejnením výsledkov (tak ako aj českého zastúpenia) priestor k vyjadreniu.
Andrej Irša
Regovať na článok (po prihlásení) môžete tu: Diskusia k článku Lišty a reťaze
|