|
Pracujeme na pohodlnom sedadle, odpočívame v mäkkučkom kresle, alebo sa posadíme na skladaciu stoličku v prírode a pozorujeme krajinu... Urobme si malú exkurziu do histórie sedenia. Stolička zo začiatku dvadsiateho storočia (výroba Jadrníček-Fryšták) | 
|
|
Čítať celý článok...
|
|
Raz mi kamarát povedal, že zorganizovanie sympózia nič nie je. Stretnú sa traja, alebo piati výtvarníci, urobia sochy - a je to. Nebudem robiť z komára slona, ale predsa len to také jednoduché nie je...
Podľa slovníka cudzích slov je sympózium slovo gréckeho pôvodu a označuje sa ním hostina s duchaplným rozhovorom. Druhý výklad slova hovorí o vedeckej konferencii užšieho zamerania v spojení s vedeckou diskusiou. Výtvarnícke sympózium neodporuje tejto špecifikácii, ale významovo je niekde na hrane takéhoto popisu. Sympózium, aké máme na mysli je stretnutím výtvarníkov za účelom zmienenej odbornej debaty, ale nemenej dôležitým je aj výsledný produkt, teda priebeh akcie a vzniknuté autorské diela.
Posledné roky sú charakteristické stúpajúcim záujmom o sympóziá. Treba povedať, že sympoziálna scéna zaznamenala i mnoho pádov. Príčinou sú najmä ekonomické dôvody, respektíve absencia finančných zdrojov. V prvopočiatkoch takmer každého sympózia je úspešnosť akcie postavená na osobnej aktivite, ktorá skôr alebo neskôr vyprchá, pokiaľ nie je zabezpečené financovanie takejto akcie. Z tohto dôvodu je už v začiatkoch dôležitá ekonomická kalkulácia, teda akýsi vzorec finančných pravidiel. Tu musia byť rešpektované očakávania investora, poriadateľa, účastníka (výtvarníka) i návštevníka. Pokiaľ sú tieto očakávania v tolerantnom súlade - podujatie je perspektívne. Sympózium na DFF v Kunoviciach (ČR)
|
Čítať celý článok...
|
Po roku 1989 dochádza k zmene v dnes už samostatnom umelecko–remeselnom smere — betlehemárstve. Uvoľnenie politického napätia malo za následok zvýšenie záujmu o betlehemársku tvorbu. Ponuka je spočiatku skromná a takmer výlučne v ľudovom prejave. Táto poloha je prevažujúca i v súčasnosti, avšak nároky kladené na niektoré realizácie, nie je každý autor schopný splniť. Ukážkovým príkladom sú tzv. Mestské betlehémy teda tie ktoré sú umiestnené na verejných priestranstvách a pod. Aj keď autor dokáže zabezpečiť materiál a dielo zrealizovať v dohodnutom termíne, nemusí mať mesto problém vyriešený.
Skúsme si položiť niekoľko nasledovných otázok, s odpoveďou skúseného betlehemára:
|
Čítať celý článok...
|
|
Reťazový hrubovací kotúč (TOOLBOX, OMEGA....) pre uhlovú brúsku je účinný nástroj na agresívny úber materiálu. Reťaz môže pri zaseknutí preklzovať, čím je nástroj o niečo bezpečnejší ako pevné kotúče (vyrobené z jedného kusu). Po čase používania však reťaz prestane preklzovať (TOOLBOX, kotúč OMEGA sa skôr uvoľní),a niektorí používatelia ju fixujú ihneď po kúpe stlačením vodiaceho disku (čo sa nedá doporučiť ako vec prínosná). Firma AEG máv ponuke špeciálny kryt na kotúč, práca je tak oveľa bezpečnejšia. Ak nepoužijeme túto pomôcku, zásadne pracujeme s klasickým krytom a vždy používame aspoň základné ochranné pomôcky (okuliare alebo štít, rukavice, oblečenie s dlhými rukávmi...). |
Tanierové kotúče so zrnami z tvrdokovu (BOSCH) sú vhodnou alternatívou horeuvedených kotúčov. Vyrábajú sa v troch zrnitostiach. Sú oveľa bezpečnejšie a ľahko sa udržujú. Stačí zanesený kotúč (po vybratí z brúsky) namočiť do vody, oceľovou kefou sa zrná očistia a nástroj má obnovené brúsne vlastnosti. Disk sa napriek cene (okolo 20,- €) vyplatí zaobstarať, pretože na rozdiel od iných kotúčov, alebo brúsnych papierov tento disk zvládne i menší klinec v materiáli. Žiadajte v predajniach, aby predajci vedeli, že o výrobok je záujem! (Najvhodnejšie uhlové brúsky sú s reguláciou otáčok a dostatočnou výkonovou rezervou aj v nižšom rozsahu otáčok, teda okolo 1000 W. Minimálny doporučený výkon je cca 800W.) |
|
|
|
|
Stránka 13 z 14 |