Rezbárstvo
O betlehemoch Tlačiť
Sample Image
V čase vianoc máme možnosť vidieť kostolné betlehemy, mestá majú záujem vystaviť betlehem na verejnom priestranstve a v domácnostiach už malý betlehem nieje tiež žiadnou výnimkou. Prečo majú z neho deti radosť a dospelí príjemné pocity?

Narodenie Spasiteľa, symbol rodiny a Vianočných sviatkov. Doba plná prekvapení a pocitov. Mnoho odborníkov na danú tému tvrdí, že toto isté obdobie je plné zhonu a stresu...
Nechcem však rozoberať obdobie Vianočných sviatkov vo filozoficko-meditatívnej polohe.

Článkov tohto druhu je v novinách a časopisoch dostatok. Pozrime sa na betlehem očami rezbára-betlehemára. Betlehemár žije s betlehemom celý rok a Vianoce sú len vyvrcholením. Pri tvorbe hľadá a študuje rôzne materály a sám sa vnára v mysli do samotného deja. Vymýšľa gestá, pózy a zoskupenie jednotlivých postáv. Pri tvorbe musí však brať do úvahy i zaužívané pravidlá.
Betlehem  Jozefa Bártu z Bratislavy 

Ako prví prichádzajú navštíviť Jezuliatko anjeli, podľa rôznych dobových zobrazení nahí, alebo oblečení. I keď je anjel bytosť bezpohlavná, pohlavie sa dá na sochách pomerne ľahko identifikovať. Pokiaľ nieje oblečenie anjelov biele, je ružové, alebo modrasté, teda farby, ktoré pokazujú na pohlavie.Vidíme, že vlastne  vznikol model anjelov, ktorý sa dodržiava.

Príchod pastierov symbolizuje poklonu chudobnej časti obyvateľstva, tak ako príchod kráľov bohaté vrstvy. Lenže králi vlastne neboli králi, ale mudrci a tak ich poklona znamená i pokoru ľudskej inteligencie pred Bohom. Ježiško nepotrebuje k svojej božskosti vôbec nič. Jasličky, slama a kus látky sú len potrebným, ale nie nutným doplnkom scény. Panna Mária sa zobrazuje v modrobielom šate symbolizujúcim nevinnosť a nebeskú čistotu. Svätý Jozef je ochranca. Z tohto dôvodu drží častokrát pútnickú palicu a je nepísaným pravidlom, že v zobrazovanej scéne väčšinou stojí. Farebnosť ošatenia je zväčša v zemitých farbách, ktoré sú neutrálne. Panna Mária a Svätý Jozef sú vždy v tesnej blízkosti jasličiek a ostatní účastníci by mali  mať väčší odstup. Ovečky sa zobrazujú biele, i keď v tej dobe sa v Izraeli chovali aj čierne ovce.Čierna farba oviec je v betleheme neprípustná. Je symbolom temnoty, zla a čierny baran je stelesnením diabla. Ako som už spomenul biela je farba nevinnosti, preto musí byť ovečka biela.

Betlehem ako výtvarný prejav autora rešpektuje dobu svojho vzniku, teda módu a názory. Napríklad samotná sv. rodina bola v minulosti zobrazovaná v prepychových šatách, nešetrilo sa zlatom, perlami a drahokamami. Tento spôsob zobrazovania bol zdôvodňovaný božským pôvodom a poslaním. Postoj je síce vzdialený realite, ale v obraze doby má svoj význam. Takáto zdobnosť a prepych bol tŕňom v oku cirkvi a tak prichádza zákaz zhotovovania betlehemov. Výroba prešla do ilegality a v skromných podmienkach vznikajú dielka, ktoré sú výrazom viery a tvorivosti ľudu. V betlehemoch sa objavujú okrem základnej zostavy i ďalšie postavy tzv. darovníci. Betlehemy sa teda nesnažia o presnú rekonštrukciu deja, ale sú snahou o zblíženie sa prostredníctvom širšieho záberu, ktorý je už z nášho sveta remesiel a iných činností. Každý z účastníkov vzdáva poklonu svojou prácou, svojím žitím. V súčasnej dobe sú betlehemy malými ostrovmi pokoja, kde sa ľudia zastavia pri nákupoch alebo vypnú televíziu a vnímajú vianočnú atmosféru s najbližšími. Výroba betlehemov má teda svoj význam. Údajne prvý betlehem zhotovil sv. František z Assisi. Lenže sv. Jozef bol tesár a Ježiškovi iste zhotovil nejednu drevenú hračku. Mohlo to byť zvieratko, či postavička. Je možné, že prvým betlehemárom bol už sv. Jozef!